Την επίσπευση των ενεργειών για την κατασκευή ανισόπεδης διάβασης οχημάτων στην προέκταση της οδού Ιλισίων ζητούν οι κάτοικοι και το Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς.
Εδώ και έντεκα ολόκληρα χρόνια, η Κηφισιά παραμένει ένας Δήμος χωρισμένος ουσιαστικά στα δύο, μετά την κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών και της παύσης λειτουργίας του ισόπεδου κόμβου Ν. Κηφισιάς και Εθνικής Οδού, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Παρά τη δημιουργηθείσα κυκλοφοριακή διχοτόμηση, «προσωρινή κυκλοφοριακή κατάσταση», κατά το γράμμα του αρμόδιου τότε υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, η οποία, όχι μόνο επιβαρύνει ανεπίτρεπτα το περιβάλλον και τους όρους διαβιώσεως των κατοίκων της περιοχής, αλλά εγκυμονεί και κινδύνους τροχαίων ατυχημάτων, η κατασκευή ανισόπεδης διάβασης οχημάτων στην προέκταση της οδού Ιλισίων, παραμένει ακόμα στα χαρτιά. Συγκεκριμένα, έχουν παρέλθει όλοι οι χρόνοι υλοποίησης του έργου που υποσχέθηκαν οι πολιτικοί προϊστάμενοι των αρμόδιων υπουργείων, με τελευταία την υπόσχεση του Μαρτίου του 2014 από το υπουργείο Υποδομών προς τον Δήμο Κηφισιάς και τον τοπικό Σύλλογο «ΚΗΦΙΣΟΣ» ότι το έργο της ανισόπεδου διάβασης θα έχει ολοκληρωθεί προ του τέλους του 2015.
Η προσωρινά (από το 2004) σχεδιασθείσα, πλην όμως προβληματική και μη ανταποκρινόμενη σε βασικές κυκλοφοριακές προδιαγραφές, διοχέτευση της κυκλοφορίας που εξέρχεται από την οδό Ιλισίων προς Αθήνα, γίνεται μέχρι σήμερα μέσω της υποτυπώδους και στενής υπόγειας διάβασης Ελαιών – Ερμιόνης – Δυτικού Παραδρόμου, που υποχρεώνει του κατοίκους των Αδαμών σε υποχρεωτική και παρακινδυνευμένη αναστροφή, με αποτέλεσμα να έχουν συμβεί ακόμα και θανατηφόρα ατυχήματα, αλλά και μέσω των αδιαμόρφωτων οδών Λύρα – Καλυφτάκι – Α/Κ Καλυφτάκι.
Με αίτημά τους προς τον υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη και προς το Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς, 200 και πλέον κάτοικοι των συνοικιών εκατέρωθεν της εθνικής οδού (Ν. Κηφισιά, Αδάμες, κ.α.) ζητούν την επίσπευση των ενεργειών για την αποκατάσταση της προσωρινά διακοπείσης το 2004 λειτουργίας του βασικού οδικού άξονα (ΒΟΑ) ΧΑΡ. ΤΡΙΚΟΥΠΗ – ΕΛΑΙΩΝ – ΙΛΙΣΙΩΝ – ΝΕΟΑΛ (Ε-75) με την κατασκευή ανισόπεδης διάβασης οχημάτων στην προέκταση της οδού Ιλισίων. Το Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς, στην προηγούμενη συνεδρίασή του (18/11/2015) έκανε ομόφωνα αποδεκτή την πρόταση των κατοίκων, την οποία μετέφερε ο εκπρόσωπός τους και πρόεδρος του Συλλόγου «ΚΗΦΙΣΟΣ» Δημήτρης Κυριαζόπουλος:
1. Να υιοθετηθεί το αίτημα περί της ανάγκης
Α) Υπευθύνου ενημερώσεως από το υπουργείο για το πότε θα εκτελεσθεί το έργο.
Β) Επισπεύσεως των ενεργειών, ώστε να εκλείψει η απο το έτος 2004 δημιουργηθείσα προσωρινή κυκλοφοριακή κατάσταση, η οποία, όχι μόνο επιβαρύνει ανεπιτρέπτως το περιβάλλον, καθώς και τους όρους διαβιώσεως των κατοίκων της περιοχής, αλλά και εγκυμονεί και κινδύνους τροχαίων ατυχημάτων.
2. Να επισημανθεί στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ότι το έργο της ανισόπεδης διάβασης στην προέκταση της Ιλισίων, το οποίο το ΥΠΕΧΩΔΕ ανέλαβε να υλοποιήσει, δεν είναι ένα νέο έργο που θα βελτίωνε την υφιστάμενη απο το 2004 κυκλοφοριακή κατάσταση, αλλά είναι ένα έργο, ως έχει αναφερθεί, αποκατάστασης της διακοπείσης το 2004 -προσωρινά- λειτουργίας ενός βασικού οδικού άξονα που προβλέπεται από τα σχέδια. Είναι ένα έργο που η υλοποίησή του, ως μόνο προαπαιτούμενο είχε και έχει, το τεχνικά εφικτό και περιβαλλοντικά αποδεκτό. Αυτή η προϋπόθεση ήδη υφίσταται και δεν είναι αποδεκτό να συσχετισθεί ή να εξαρτηθεί προς άλλα θέματα, που αφορούν την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου Ε-75.
3. Εκτιμά ότι πρέπει να επιδιωχθεί συνάντηση εκπροσώπων του Δήμου και εκπροσώπων των τοπικών κοινωνιών με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, ώστε όχι μόνο να ενημερωθούμε για το τι τελικά σχεδιάζεται αλλά και να τεθούν υπόψη τα στοιχεία εκείνα που τεκμηριώνουν τις θέσεις μας, κάτι που απεδείχθη χρήσιμο κατά την προηγηθείσα περίοδο.
Ο δήμαρχος Κηφισιάς Γιώργος Θωμάκος επισήμανε, επίσης, ότι θα πρέπει να διαχωριστεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου της ανισόπεδης διάβασης στην προέκταση της Ιλισίων, σε συνδυασμό με τη βελτίωση των βόρειων προσβάσεων προς τον Α/Κ ΚΑΛΥΦΤΑΚΙ, που ήρθε «πακέτο» με το έργο εγκαταστάσεως και λειτουργίας Σταθμού Πλευρικών Διοδίων στους Α/Κ ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ & ΑΓ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ, με αποτέλεσμα το Περιφερειακό Συμβούλιο να την απορρίψει συνολικά. Εφόσον επανέλθει η ΜΠΕ στο τμήμα της που αφορά μόνο στην ανισόπεδη διάβαση Ιλισίων, να υπάρξει κοινή στάση και συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής για τη διεκδίκηση του έργου. «Μέχρι σήμερα υπήρξε κατά συρροή διάψευση των υποσχέσεων όλων των αρμόδιων υπουργών για ένα θέμα που αφορά όλη την Κηφισιά. Αν δεν υπάρξει ο διαχωρισμός της ΜΠΕ, ώστε να δρομολογηθεί το έργο, θα προχωρήσουμε σε συντονισμένες δυναμικές κινητοποιήσεις, εφόσον χρειαστεί», ανέφερε ο κ. Θωμάκος.
Ιστορικό του θέματος και υπόμνημα προς τον υπουργό Υποδομών
Σε πρόσφατη αναφορά – υπόμνημα των κατοίκων που διαβιούν σε συνοικίες εκατέρωθεν του αυτοκινητόδρομου Ε-75, στην περιοχή του Δήμου Κηφισιάς, προς τον υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη, τα οποία έρχεται να ενισχύσει με την τελευταία απόφασή του το Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς, οι ίδιοι αναφέρουν όλο το ιστορικό μιας «προσωρινά διακοπείσης το 2004 λειτουργίας του βασικού οδικού άξονα ΧΑΡ. ΤΡΙΚΟΥΠΗ – ΕΛΑΙΩΝ – ΙΛΙΣΙΩΝ – ΝΕΟΑΛ» που τείνει να γίνει καθεστώς. Σύμφωνα με το υπόμνημα των κατοίκων:
1. Τον Ιούλιο του 2004 ο τότε υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Θ. Ξανθόπουλος ανακοίνωσε προς το Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς, κατ’ εντολή του υπουργού Γ. Σουφλιά, τα όσα γίνονταν δεκτά και αποφασίστηκαν στην τελευταία (3η) υπό τον κ. υπουργό σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν ο δήμαρχος Κηφισιάς και εκπρόσωπος από την τοπική κοινωνία των Αδαμών, τα οποία ήσαν τα ακόλουθα:
α) Κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών στον Ισόπεδο Κόμβο Ν. Κηφισιάς ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων και προς αποφυγή επιβολής σοβαρού προστίμου από την ΕΕ.
β) Διοχέτευση προσωρινά της κυκλοφορίας που εξήρχετο της ΙΛΙΣΙΩΝ προς
ΑΘΗΝΑ- & ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗ μέσω: (1) Της υπόγειας διάβασης ΕΛΑΙΩΝ – ΕΡΜΙΟΝΗΣ – ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΑΡΑΔΡΟΜΟΥ & (2) ΛΥΡΑ – ΟΔΟΣ ΚΑΛΥΦΤΑΚΙ – Α/Κ ΚΑΛΥΦΤΑΚΙ (της οδού ΚΑΛΥΦΤΑΚΙ διαπλατυνομένης)
γ) Αποκατάσταση της προσωρινά διακοπτόμενης λειτουργίας του ΒΟΑ Χαρ. Τρικούπη – Ελαιών – Ιλισίων εντός 2-3 ετών με κατασκευή ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΩΣ στην ΠΡΟΕΚΤΑΣΗ της ΙΛΙΣΙΩΝ (ρεύμα προς Αθήνα).
Το ιστορικό του θέματος από τη γένεση του θέματος μέχρι και σήμερα φαίνεται στο (Δ1). Εκ του ιστορικού αυτού επισημαίνονται και αναφέρονται τα ακόλουθα:
2. Το 2008 πληροφορηθήκαμε ότι το έργο της ανισοπέδου διαβάσεως εντάχθηκε στη σύμβαση παραχωρήσεως του αυτοκινητοδρόμου Ε-75 ( Γεφ. Μεταμόρφωσης – Σκάρφεια Φθιώτιδος).
Το 2010 (Ιούνιος) ο γεν. γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Λαμπρόπουλος σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο με θέμα την κατασκευή της ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΩΣ πληροφόρησε τους εκπροσώπους του Δήμου και της τοπικής κοινωνίας των ΑΔΑΜΩΝ ότι έχει ολοκληρωθεί ο συντονισμός με τα έργα που θα εκτελεσθούν στον Α/Κ ΚΑΛΥΦΤΑΚΙ και εντός τριμήνου θα έχει ολοκληρωθεί και η λεπτομερής σχεδίαση της Ανισοπέδου και ένα θέμα που πρέπει να επιλυθεί είναι η μεταφορά της Ρυμοτομικής Γραμμής προ του Ο.Τ 514α.
Τον Ιανουάριο του 2011 η αρμοδία υπηρεσία του υπουργείου ΕΥΔΕ/ΕΠΑ & ΙΟ μας πληροφόρησε ότι ο Παραχωρησιούχος είχε αναστείλει τις εργασίες και ότι η κατασκευή της Ανισοπέδου Διαβάσεως αποτελούσε στόχο του υπουργείου. Το ίδιο επανελήφθη και το 2013 με διευκρίνηση ότι της εκδηλώσεως των ενεργειών για μεταφορά της ΡΓ έπρεπε να προηγηθεί η εκπόνηση μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το έργο αυτό.
Τον Μάρτιο του 2014 το υπουργείο Υποδομών απαντώντας σε έγγραφο του Δήμου Κηφισιάς (Δ2) πληροφόρησε τον Δήμο και τον τοπικό Σύλλογο ΚΗΦΙΣΟΣ ότι το έργο της ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΥ ΔΙΑΒΑΣΗΣ θα έχει ολοκληρωθεί προ του τέλους του 2015 (παρατίθεται ως έχει το σχετικό απόσπασμα).
Με αυτό ως δεδομένο ζητήσαμε από την ΕΥΔΕ/ΕΠΑ να μας πληροφορήσει τι έχει γίνει με το θέμα της μεταφοράς της ΡΓ και μας ελέχθη ότι προωθείται προς την ΕΥΠΕ/ΥΠΕΚΑ σχετική ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ.
Αυτό έγινε τον Σεπτέμβριο 2014 όταν η ΜΠΕ απεστάλη προς την Περιφέρεια Αττικής και δι’ αυτής προς τους Δήμους και τοπικές κοινωνίες για τη διατύπωση απόψεων και γνωμοδοτήσεων.
* Η προαναφερθείσα ΜΠΕ ζητούσε απόψεις – γνωμοδοτήσεις επί δύο διακριτών και μη αλληλοσχετιζόμενων κατά την άποψή μας έργων.
α) Του έργου της Ανισοπέδου Διαβάσεως στην προέκταση της Ιλισίων σε συνδυασμό προς τη βελτίωση των βόρειων προσβάσεων προς τον Α/Κ ΚΑΛΥΦΤΑΚΙ.
β) Του έργου της εγκαταστάσεως και λειτουργίας Σταθμού Πλευρικών Διοδίων στους Α/Κ ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗΣ & ΑΓ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ.
* Οι απόψεις και γνωμοδοτήσεις για τα συγκεκριμένα έργα, περιήλθαν στην ΕΥΠΕ/ΥΠΕΚΑ τον Δεκέμβριο του 2014, χωρίς μέχρι τον Αύγουστο 2015 να έχει εκδοθεί απόφαση.
Σε ό,τι αφορά την ανισόπεδο διάβαση και τα λοιπά έργα στον Α/Κ Κηφισιάς, η γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου μας και οι δικές μας απόψεις (Δ3) ήταν ότι το έργο ουδεμία περιβαλλοντική επίπτωση επέφερε, τουναντίον ως και η ίδια η ΜΠΕ αναφέρει, η διατήρηση της υφιστάμενης από το 2004 προσωρινής κατάστασης επιβαρύνει το περιβάλλον και τους όρους διαβιώσεως των κατοίκων εγκυμονούσα ως επισημάναμε και σοβαρούς κινδύνους τροχαίων και μάλιστα θανατηφόρων ως μη ανταποκρινόμενη σε βασικές κυκλοφοριακές προδιαγραφές.
Βεβαίως εκφέραμε γνώμη και για το έργο της εγκαταστάσεως και λειτουργίας Σταθμού Πλευρικών Διοδίων στους Α/Κ Βαρυμπόμπης & ΑΓ. Στεφάνου, η οποία ήταν κατηγορηματικά αρνητική ως προς την εγκατάσταση και λειτουργία για τους λόγους που εκτίθενται λεπτομερώς στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου 394/2014 (Δ4) και στο επισυναπτόμενο Υπόμνημά μας (Δ5), τους οποίους είχαμε εκθέσει και προφορικά στον τότε υπουργό Μ. Χρυσοχοΐδη, όταν έγινε η αναθεώρηση των Συμβάσεων Παραχωρήσεως, ο οποίος και τους απεδέχθη ως αποδεικνύουν οι εν συνεχεία δηλώσεις του στη Βουλή (Δ6).
Επανερχόμενοι κ. υπουργέ στο έργο της ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΩΣ στην προέκταση της ΙΛΙΣΙΩΝ σε συνδυασμό προς τη βελτίωση των βορείων προσβάσεων από και προς τον Α/Κ ΚΑΛΥΦΤΑΚΙ, για τα οποία η παρούσα αναφορά μας, θα σας παρακαλέσουμε όπως έχουμε μια υπεύθυνο ενημέρωση για το πότε το έργο αυτό θα ολοκληρωθεί.
Προφανώς κ. υπουργέ ο χρόνος των 2 ½ μηνών που υπολείπεται από αυτό που μας έχει γνωρίσει το υπουργείο του οποίου σήμερα προΐστασθε, δεν επαρκεί ούτε για να αρχίσει. Πιστεύουμε ότι έπειτα από 11 χρόνια υπομονής και αναμονής έχει έλθει η ώρα για κάτι το θετικό. Ο τεχνικός κόσμος που είχατε την τιμή να εκπροσωπείτε ως πρόεδρος του ΤΕΕ, ασφαλώς και μπορεί να δώσει την απάντηση για το πότε, συνυπολογίζοντας και το χρόνο που απαιτείται για τα προαπαιτούμενα. Άλλωστε, αυτό που βλέπουμε κινούμενοι στην Αττική Οδό και την Περιφερειακή Υμηττού με το πώς οι ΒΟΑ συνεχίζουν να λειτουργούν (Ηρακλείου, Κύμης, Κηφισιάς – Πεντέλης – Πλακεντίας) και πώς η Αττική Οδός συνδέθηκε με την Περιφερειακή Υμηττού και πώς με σεβασμό προς το περιβάλλον σχεδιάσθηκε και λειτούργησε η Περιφερειακή Υμηττού δεν αφήνουν καμία αμφιβολία για τη δυνατότητα της κατασκευής της ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΩΣ στην ΠΡΟΕΚΤΑΣΗ της ΙΛΙΣΙΩΝ.