Σε εκδήλωση για τον επετειακό εορτασμό των 15 χρόνων λειτουργίας της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Λυκόβρυσης – Πεύκης, ο δήμαρχος Τάσος Μαυρίδης τίμησε τον εμπνευστή και δημιουργό της, πρώην δήμαρχο Πεύκης, Παύλο Καμάρα.
Η αξία του βιβλίου και της φιλαναγνωσίας στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του ανθρώπου καθώς και μία σειρά δράσεων που έχει αναπτύξει η δημοτική βιβλιοθήκη του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης ήταν το επίκεντρο του επετειακού εορτασμού λειτουργίας της επί 15 συναπτά έτη. Τα εγκαίνια της δημοτικής βιβλιοθήκης όπως τη γνωρίζουμε σήμερα πραγματοποιήθηκαν το 2006, με τη βιβλιοθήκη, ως Δήμος Πεύκης, να λειτουργεί ήδη από μια πενταετία νωρίτερα σε κτίριο επί της Λεωφόρου Ειρήνης. Όσο για την επετειακή εκδήλωση… πραγματοποιήθηκε σε ένα κλίμα συγκίνησης και γιορτής στον προαύλιο χώρο της δημοτικής βιβλιοθήκης.
Σε ό,τι αφορά την εκδήλωση τώρα, την έναρξή της πραγματοποίησε ο πρόεδρος του ΚΟΙΠΑΠ Αντώνης Τσελέντας για να δώσει τον λόγο στον δήμαρχο Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσο Μαυρίδη. Ο δήμαρχος ευχαρίστησε τον Παύλο Καμάρα, πρώην δήμαρχο Πεύκης, τον αιρετό – κλειδί για τη δημιουργία και τη λειτουργία της δημοτικής βιβλιοθήκης, σε μία χρονικά εποχή να θυμίσουμε στην πολιτική παράταξη του οποίου ανήκε και ο ίδιος.
Παράγοντας ουσιαστικό πολιτιστικό έργο
Ο δήμαρχος πραγματοποίησε ιστορική αναδρομή στις σημερινές κτιριακές υποδομές της δημοτικής βιβλιοθήκης οι οποίες εδράζουν τις αρχές τους σε δύο βασικές δράσεις: α) Την απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού να χαρακτηρίσει ως διατηρητέο κομμάτι της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής το χώρο της καμινάδας που ανήκε σε εργοστασιακή εταιρεία και β) την απόφαση του τότε δημοτικού συμβουλίου επί της 12ους θητείας του Παύλου Καμάρα ως δημάρχου της Πεύκης, να δεσμεύσει ως κοινόχρηστο ένα μέρος του εργοστασικού χώρου και σκοπό αγοράς του οικοπέδου με στόχο τη δημιουργία δημοτικής βιβλιοθήκης. Τελικά, ο χώρος δόθηκε στον τότε Δήμο Πεύκης σε μορφή δωρεάς από τους ιδιοκτήτες του, ενώ οι αναγκαίες κατασκευαστικές αλλαγές για τη δημιουργία της τελικής κτιριακής υποδομής της δημοτικής βιλιοθήκης πραγματοποιήθηκαν μέσω ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού προγράμματος.
Σημείο αναφοράς στην ομιλία του δημάρχου Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσου Μαυρίδη, το ουσιαστικό έργο πολιτισμού που προήγαγαν τόσο ο Παύλος Καμάρας αλλά και ο πρώην δήμαρχος του Kαλλικρατικού Δήμου Δημήτρης Φωκιανός στη λειτουργία και την ενδυνάμωση της δημοτικής βιβλιοθήκης. Όπως τόνισε ο δήμαρχος στον χώρο της διοργανώνονται σειρά πολιτισμικών εκδηλώσεων για μεγάλους και μικρούς φίλους του βιβλίου, όπως βιβλιοπαρουσιάσεις, θεατρικό παιχνίδι, ενώ υπάρχει οργανωμένο πρόγραμμα διασυνδεδεμένο με τα σχολεία της πόλης όπου τα λιλιπούτεια μικρά της μπορούν να ξεναγηθούν στο μαγικό κόσμο των παραμυθιών της δημοτικής βιβλιοθήκης.
Στόχος κάθε δημάρχου η παραγωγή έργου
Από την πλευρά του ο πρώην δήμαρχος Πεύκης Παύλος Καμάρας και πρόεδρος της ΄Ενωσης Δημάρχων Αττικής, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην αξία που έχει για την ανάπτυξη κάθε πόλης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής της, ο προσανατολισμός του εκάστοτε δημάρχου της. Γιατί υπάρχουν δήμαρχοι που αναλώνουν το δημαρχιακό τους έργο στην άσκηση στείρας πολιτικής κριτικής κυρίως απευθυνόμενοι στη μειοψηφίες χωρίς ουσιαστική παραγωγή έργου, οι δήμαρχοι που αναλώνονται στην αυτοπροβολή τους και οι δήμαρχοι που παράγουν έργο και η όποια προβολή αυτού του έργου προκύπτει αβίαστα ως αποτέλεσμα έργου και δράσεων.
Ο Νίκος Γκαραβέλας και το πρόγραμμα Future Libraries
Ειδική αναφορά κατά τη διάρκεια της επετειακής εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε στο πρόγραμμα Future Libraries που τρέχει η δημοτική βιβλιοθήκη σε συνεργασία με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Το Future Library είναι αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία – γεννήθηκε στη Βέροια το 2011 οταν το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος συνέλαβε την ιδέα να συμβάλει στη δημιουργία ενός δικτύου δημόσιων και δημοτικών βιβλιοθηκών σε όλη τη χώρα, με σκοπό να ενισχύσει στη συνείδηση του κόσμου τη σπουδαιότητα των βιβλιοθηκών ως κέντρων μάθησης, χώρων δημιουργικότητας και διάδρασης. Όπως η μη κερδοσκοπική εταιρεία επισημαίνει: «Είμαστε ένα δίκτυο βιβλιοθηκών ανοιχτό σε όλους. Πιστεύουμε με πάθος στη δύναμη της συνεργασίας. Πειραματιζόμαστε με νέες ιδέες. Δεν διστάζουμε να ανοιχτούμε σε νέους τομείς και να κάνουμε ‘ασυνήθιστες’ διασυνδέσεις. Αυτα είναι κάποια βασικά συστατικά για να έχει η βιβλιοθήκη του μέλλοντος θετική επίδραση και να να βελτιώσει τη ζωή μας».
Για τη συμμετοχή της δημοτικής βιβλιοθήκης στο πρόγραμμα Future Libraries του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος μίλησε ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας και αντιδήμαρχος Παιδείας Nίκος Γκαραβέλας. Ειδικότερα, μέσω του hub.futurelibrary.gr η μη κερδοσκοπική εταιρεία δημιουργεί ένα κοινωνικό δίκτυο μέσα από το οποίο προωθείτει η διαδικτυακή μάθηση, ενημέρωση και διάδραση με όλα τα μέλη που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης: «Η βραδιά ήταν λιτή αλλά ταυτόχρονα και άκρως συγκινητική καθώς στην εκδήλωση παρευρέθησαν ο πρώην δήμαρχος Δημήτρης Φωκιανός, ο πρόεδρος του ΚΟΙΠΑΠ Αντώνης Τσελέντας, δημοτικοί σύμβουλοι και πολλοί δημότες, που έδειξαν έμπρακτα την αγάπη τους προς το πρόσωπο του Παύλου Καμάρα. Μετά το πέρας της εκδήλωσης ακολούθησε μουσική βραδιά υπό τους ήχους του πιάνου που έπαιξε ο συνθέτης Νίκος Πλάτανος, ενώ απήγγειλε ο ηθοποιός Νίκος Αναστασόπουλος. Θερμά συγχαρητήρια βέβαια αξίζουν και στον Ηλία Πολλάτο, διευθυντή της δημοτικής βιβλιοθήκης, ψυχή της διοργάνωσης.
Η δημοτική βιβλιοθήκη και τα διάπλατα παιδικά χαμόγελα
Το βιβλίο, πέρα από την αισθητική απόλαυση και την ευχαρίστηση που προσφέρει στα παιδιά, συμβάλλει συγχρόνως στην πνευματική τους καλλιέργεια, στην ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας τους, στην γνωριμία τους με άλλους λαούς και πολιτισμούς, καθώς και στην κατανόηση της διαφορετικότητας. Έχει αποδειχθεί, ότι η αξιοποίηση του ποιοτικού λογοτεχνικού βιβλίου έχει μεγάλη σημασία για την ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, καθώς συμβάλλει στην ωρίμανση του νοητικού, αισθητικού και κοινωνικοσυναισθηματικού επιπέδου τους.
Το ποιοτικό βιβλίο, που πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στο γνωσιολογικό επίπεδο και γλωσσικό πλούτο του παιδιού και να ανταποκρίνεται στη βαθμίδα της ψυχικής και πνευματικής του ανάπτυξης, αναπτύσσει πολύπλευρα την προσωπικότητα του παιδιού, το βοηθάει να ωριμάσει ψυχολογικά και να καλλιεργήσει τη γλωσσική του έκφραση, προβάλλει αξίες, τρόπους ζωής και πολιτισμούς, συμβάλλει στην καλύτερη αντίληψη του εαυτού του και του κόσμου γύρω του.
Διαχρονική αξία το καλό βιβλίο
Η καθημερινή ενασχόληση των νέων με τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας έχει μειώσει σημαντικά στις ημέρες μας το ενδιαφέρον για την αναζήτηση της πληροφόρησης και της ευχαρίστησης μέσα από την ανάγνωση ποιοτικών εξωσχολικών βιβλίων. Το καλό βιβλίο, όμως, αποτελεί αναμφισβήτητα αξία διαχρονική που προάγει την πνευματική, ηθική και πολιτιστική στάθμη της κοινωνίας. Γι΄ αυτό, δημιουργείται η ανάγκη για την προώθηση της φιλαναγνωσίας από μικρή ηλικία με την βοήθεια τόσο της οικογένειας όσο και του σχολείου, καθώς και για την επαναδόμηση της σχέσης του παιδιού με το βιβλίο. Η μύηση των μικρών μαθητών στο μαγευτικό κόσμο της λογοτεχνίας και η απόκτηση από μέρους τους μιας θετικής και σταθερής αναγνωστικής συμπεριφοράς αποτελεί ένα από τους βασικούς στόχους της εκπαιδευτικής πολιτικής σήμερα.
Το σχολείο θα πρέπει να σκοπεύει στο διαρκή εμπλουτισμό της εκπαιδευτικής πράξης με δημιουργικές δραστηριότητες, που αφενός στοχεύουν στην ολόπλευρη ανάδειξη της γνωστικής, συναισθηματικής και ψυχοκινητικής διάστασης της προσωπικότητας των μαθητών και αφετέρου προάγουν στο μέγιστο βαθμό την καλλιέργεια του επιπέδου πολιτισμού και κουλτούρας, που οφείλουν να διαθέτουν οι πολίτες μιας χώρας. Οι μαθητές, ως μελλοντικοί πολίτες της κοινωνίας, με ένα καλό βιβλίο ως σύντροφό τους θα ωριμάσουν όχι μόνο ψυχολογικά και νοητικά, αλλά κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά.
Τα προγράμματα φιλαναγνωσίας στα σχολεία
Σήμερα εκπονούνται προγράμματα φιλαναγνωσίας στα σχολεία, υλοποιούνται πολλές καινοτόμες δράσεις, δημιουργείται σχετικό εκπαιδευτικό υλικό, πραγματοποιούνται επιμορφωτικά σεμινάρια για στελέχη εκπαίδευσης και εκπαιδευτικούς, ενισχύονται οι βιβλιοθήκες των σχολείων με την αγορά μεγάλου αριθμού παιδικών βιβλίων, πραγματοποιούνται επισκέψεις συγγραφέων παιδικών βιβλίων σε αυτά, δημιουργούνται λέσχες ανάγνωσης κ.ά.
Το βιβλίο είναι ένας καλός φίλος για το παιδί, σύντροφος και συμπαραστάτης αγαπητός. Ταυτόχρονα είναι ένα μέσο επικοινωνίας, που το ταξιδεύει νοερά σε κόσμους φανταστικούς και το γεμίζει χαρά. Μιλάει για την ομορφιά, την αλήθεια και την καλοσύνη, την αποδοχή της διαφορετικότητας, την ειρήνη και τη συνεργασία ανάμεσα στους λαούς. Είναι χρέος μας να βοηθήσουμε στην αξιοποίηση και τη διάδοσή του. Το βιβλίο ποιότητας δεν συμβάλλει απλά στον πολιτισμό, αλλά είναι το ίδιο πολιτισμός και πολιτισμός είναι κάτι πολύ σπουδαίο, είναι «λογισμός και όνειρο» κατά τον εθνικό μας ποιητή Διονύσιο Σολωμό, που μόνο αυτό μπορεί να προσφέρει.
Η βιβλιοθήκη είναι ιδιαίτερα σημαντικός χώρος, γιατί δίνει την ευκαιρία σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από φύλο, ηλικία, μορφωτικό επίπεδο, να έρθουν σε επαφή με τη γνώση και να γνωρίσουν το βιβλίο. Ακόμα μπορεί να βοηθήσει το σχολείο να παρέμβει αντισταθμιστικά στο ζήτημα των οικονομικών και μορφωτικών όρων που περιορίζουν τις ευκαιρίες των παιδιών από μη προνομιούχα κοινωνικά περιβάλλοντα να έρχονται σε επαφή με ποικιλία λογοτεχνικών βιβλίων. Ο χώρος που θα επιλεγεί για βιβλιοθήκη καλό θα είναι να είναι φωτεινός, ήσυχος, καλαίσθητος, εύκολος στην πρόσβαση των παιδιών, να προσφέρει ησυχία στα παιδιά που τον επισκέπτονται και να μπορεί να αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη πολλών δραστηριοτήτων, οι οποίες καλλιεργούν και αναπτύσσουν την αγάπη των παιδιών για το διάβασμα , ενώ συγχρόνως καλύπτουν πληροφοριακές, μορφωτικές και ψυχαγωγικές ανάγκες. Η παρουσία του δασκάλου είναι και εδώ σημαντική, αφού καλείται να παίξει το ρόλο του βιβλιοθηκάριου. Επιβάλλεται, επομένως, να ενημερώνεται για τα λογοτεχνικά βιβλία και να έρχεται σε επαφή με ειδικούς παιδαγωγούς που μπορούν να τον συμβουλεύσουν, ώστε να αποκτήσει σταδιακά την ικανότητα να κρίνει την ποιότητα ενός βιβλίου. Η σχολική βιβλιοθήκη αλλά και οι δημοτικές βιβλιοθήκες ανά περιοχές πρέπει να είναι πλούσιες σε ποικίλου περιεχομένου αναγνώσματα, ώστε να βρίσκουν σε αυτά ικανοποίηση παιδιά με διαφορετικά ενδιαφέροντα.
Σημείωση: Πηγή: schooltime.gr/ Κατερίνα Φωτιάδου