Όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για την πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών στη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, όπως παρουσιάστηκαν από τον Δήμο Πεντέλης
Το επικαιροποιημένο σχέδιο αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών που καλύπτει τις απαιτήσεις Πολιτικής Προστασίας Πεντελικού από την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών, παρουσίασε ο δήμος Πεντέλης. Αξίζει να προσέξετε στο τέλος της ανακοίνωσης (βλέπε επόμενο δισέλιδο) τις πληροφορίες που αφορούν άμεσα στον δήμο και τα μέσα που διαθέτει για την αντιμετώπιση σχετικών καταστάσεων.
Το σχέδιο
Το επικαιροποιημένο σχέδιο αναφέρει μεταξύ άλλων:
Η αντιπυρική περίοδος στη χώρα μας προσδιορίζεται από 1ης Μαΐου μέχρι και 31ης Οκτωβρίου, σύμφωνα με το άρθρο 25 του Ν. 998/79.
– Με δεδομένο ότι η πρόκληση δασικών πυρκαγιών από φυσικά αίτια (πτώση κεραυνών), είναι σχετικά μικρή, η αποτελεσματική αντιμετώπισή τους επιβάλλει τη λήψη μέτρων με τα οποία επιδιώκεται η μείωση των αιτιών που οφείλονται σε μεγάλο ποσοστό σε ανθρώπινες δραστηριότητες και τα οποία μέτρα θα καταστήσουν το έργο της καταστολής περισσότερο αποτελεσματικό.
– Τα έργα, οι δράσεις και τα μέτρα πρόληψης και ετοιμότητας για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών προσδιορίζονται θεματικά στις παρακάτω ενότητες:
α. προγράμματα εκτέλεσης έργων αντιπυρικής προστασίας σε δάση και δασικές εκτάσεις (βελτίωση – συντήρηση δασικού οδικού δικτύου, εγκατάσταση δεξαμενών νερού και πυροφυλακίων, φυτοτεχνικές εργασίες, κ.λ.π).
β. προγράμματα μείωσης του κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς και προστασίας με απομάκρυνση μέρους ή του συνόλου της βλάστησης γύρω από υποδομές και περιοχές ιδιαίτερης αξίας (νοσοκομεία, άλση πάρκα, κ.λ.π).
γ. ενημέρωση του κοινού για τη λήψη μέτρων πρόληψης και προστασίας από κινδύνους που προέρχονται από δασικές πυρκαγιές.
δ. προληπτική απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων σε περιοχές ειδικής προστασίας, σε ημέρες και ώρες που ο κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς θεωρείται υψηλός.
ε. συμμετοχή εθελοντικών οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας, σε δράσεις επιτήρησης δασών, για την έγκαιρη επισήμανση πυρκαγιών.
στ. σύγκληση Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου (ΣΤΟ) του Δήμου, με θέμα τη λήψη μέτρων πρόληψης και ετοιμότητας για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.
– Με δεδομένη την επανάληψη του καταστροφικού φαινομένου των δασικών πυρκαγιών κατά τη διάρκεια κυρίως των θερινών μηνών, προκύπτει η ανάγκη για δρομολόγηση συντονισμένων έργων και δράσεων πρόληψης και ετοιμότητας, που θα συμβάλουν στην αντιμετώπισή τους.
ΣΚΟΠΟΣ
1. Με το Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, λόγω Δασικών Πυρκαγιών, επιδιώκεται η άμεση και συντονισμένη ανταπόκριση των εμπλεκομένων Φορέων σε Επιτελικό, Επιχειρησιακό και Εκτελεστικό επίπεδο, για:
α. την υποστήριξη του έργου του Πυροσβεστικού Σώματος στην καταστολή των δασικών πυρκαγιών.
β. την άμεση διαχείριση των συνεπειών, δράσεις που αποβλέπουν στην προστασία της ζωής, της υγείας, της περιουσίας των πολιτών, καθώς και στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
ΑΠΟΣΤΟΛΗ
Ο Δήμος Πεντέλης, θα προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια στους πολίτες του, για την αποκατάσταση των βασικών λειτουργιών που επλήγησαν, από την εκδήλωση πυρκαγιάς.
1.1 Εμφάνιση Πλυμμηρικών Φαινομένων μετά την Πυρκαγιά.
1. Οι δασικές πυρκαγιές δεν είναι τωρινό φαινόμενο. Τα μεσογειακά οικοσυστήματα είναι προσαρμοσμένα στις πυρκαγιές και αναγεννιούνται εύκολα μετά από αυτές.
α. το μεγάλο πρόβλημα μετά από μια δασική πυρκαγιά που χρειάζεται άμεση αντιμετώπιση, είναι ο κίνδυνος διάβρωσης των εδαφών τα οποία έχουν χάσει το προστατευτικό τους κάλυμμα και οι πλημμύρες που ακολουθούν.
β. μετά την πυρκαγιά, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύσσονται, το έδαφος δημιουργεί ένα επιφανειακό υδρόφοβο στρώμα, μια κρούστα, πάχους 5-6mm, το οποίο εμποδίζει το νερό να διηθηθεί μέσα στο έδαφος και το αναγκάζει να ρέει επιφανειακά και να αποκτά μεγάλη ταχύτητα και συνεπώς παρασυρτική δύναμη με αποτέλεσμα να αποσπάται το έδαφος και να προκαλείται διάβρωση και ξέπλυμα του εδάφους. Επίσης ο συντελεστής απορροής δηλαδή το ποσοστό του ποσού της βροχής που πέφτει σε μια περιοχή και απορρέει επιφανειακά για δάση της μορφής της Πεντέλης, κυμαίνεται από 2,5%-10%, δηλαδή αν πέφτουν 100mm βροχής, μόνο τα 2,5-10mm απορρέουν επιφανειακά. Το υπόλοιπο διηθείται και συγκρατείται στο πλούσιο σύστημα πόρων του εδάφους. Έτσι το δασικό έδαφος δρα σαν μια τεράστια ρυθμιστική δεξαμενή που συγκρατεί τα νερά κατά τη διάρκεια των βροχών και τα αποδίδει κατά την ξηρή περίοδο εφοδιάζοντας τις επιφανειακές πηγές και τον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα.
γ. μετά την πυρκαγιά αυτός ο τεράστιος φυσικός ρυθμιστικός ταμιευτήρας έχει καταστραφεί και ο κίνδυνος πλημμυρών είναι προφανής.
2. Οι πυρκαγιές αποτελούν ένα φυσικό φαινόμενο που μπορεί βέβαια να προληφθεί. Όταν ωστόσο ξεσπάσει δεν πρέπει να επικρατεί πανικός, αλλά να σχεδιάζουμε με ψυχραιμία και γνώση τις απαραίτητες ενέργειες για την κατά το δυνατόν ταχύτερη και καλύτερη αποκατάσταση της καταστροφής και ιδιαίτερα την αποτροπή της διάβρωσης του εδάφους και των πλημμυρών.
Εμπλοκή φορέων σε έργα, δράσεις & μέτρα πρόληψης
Με βάση την εμπειρία των προηγούμενων ετών, έχει αποδειχθεί ότι για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών απαιτείται συντονισμός και στενή συνεργασία των φορέων.
ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΙ ΒΛΑΣΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
1. Θέματα που αφορούν την χρηματοδότηση του Δήμου για την:
• εκτέλεση προγραμμάτων προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης για τη μείωση του κινδύνου, σε περιοχές ιδιαίτερης προστασίας (άλση, πάρκα, κατασκηνώσεις, κ.λ.π.).
• απομάκρυνση των υπολειμμάτων καθαρισμού της βλάστησης που ενεργείται για τους ίδιους λόγους από ιδιοκτήτες σε περιβάλλοντες χώρους κατοικιών και οικοπεδικές εκτάσεις (Πυρ. Διάταξη 4/87).
• εκτέλεση έργων και εργασιών προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης από το Δήμο καθ’ υπόδειξη και συνεργασία με την αρμόδια Δασική Υπηρεσία κυρίως στη ζώνη μίξης δασών – πόλεων και οικισμών, για λόγους αντιπυρικής προστασίας των πολεοδομικών τους συγκροτημάτων, θα διατεθούν από χρηματοδότηση, μέσω της Γ.Γ.Π.Π.
2. Επισημαίνεται ότι η απομάκρυνση της υπόροφης βλάστησης σε δάση, ως μέτρο πρόληψης, εφαρμόζεται κατά κανόνα εκατέρωθεν του οδικού δικτύου (δασικό, επαρχιακό κ.λ.π.) σε επικίνδυνα σημεία, σε αντιπυρικές ζώνες, στη ζώνη μίξης δασών – πόλεων και οικισμών, καθώς και σε πάρκα.
3. Για τη ΔΕΗ αποτελεί υποχρέωση η εκτέλεση προγραμμάτων, που αφορούν προληπτικό κλάδεμα δένδρων σε περιοχές που διέρχονται γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας Μ/Τ, Χ/Τ και Υ/Τ, αποψίλωση χώρων που βρίσκονται κάτω από σημεία ζεύξης, καθώς και ό,τι είναι αναγκαίο για την πρόληψη πυρκαγιών. Οι εργασίες αυτές απαιτούν τη συνεργασία της ΔΕΗ με την αρμόδια Δασική Υπηρεσία, την Πολεοδομική Αρχή και τον Δήμο.
4. Πέραν των προβλεπόμενων, είναι αυτονόητο ότι, η εκτέλεση προγραμμάτων μείωσης του κινδύνου με έργα προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης γύρω από κτιριακές υποδομές ή εγκαταστάσεις κρατικών φορέων, αποτελεί για λόγους ασφαλείας, υποχρέωση των διοικήσεών τους. Υπενθυμίζεται ότι εγκαταστάσεις, όπως Νοσοκομεία, κατασκηνώσεις, κ.λ.π. σε δάση και δασικές εκτάσεις, κινδύνευσαν κατά το παρελθόν από την έλλειψη έργων προληπτικού καθαρισμού της βλάστησης γύρω από τις υποδομές τους.
5. Οι εργασίες αυτές απαιτούν τη συνεργασία των διοικήσεών τους, με την αρμόδια Δασική Υπηρεσία για εξασφάλιση άδειας, όταν αυτό απαιτείται.
6. Σημειώνεται ότι, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 94 του Ν. 3852/2010, ο Δήμος έχει την μέριμνα, σύμφωνα με τις ισχύουσες πυροσβεστικές διατάξεις, για την τήρηση των υποχρεώσεων καθαρισμού, από τους ιδιοκτήτες, νομείς, και επικαρπωτές, των οικοπέδων και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται μέσα στη πόλη, οικισμών, σε απόσταση μέχρι 100 μέτρων από τα όρια τους, καθώς και την υποχρέωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού από τους Δήμους, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων.
7. Περαιτέρω προγραμματισμός και εκτέλεση έργων πρόληψης πυρκαγιών γίνεται με ευθύνη του Δημάρχου.
ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΚΤΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ
1. Θέματα που αφορούν τη χρήση πυρός στην ύπαιθρο για διαφόρους λόγους, καθώς και την καύση υπολειμμάτων καλλιεργειών από 1ης Μαΐου μέχρι και 31ης Οκτωβρίου, ρυθμίζονται από την Πυροσβεστική Διάταξη 9/2000 όπως αυτή τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την 9Α / 2005 (ΦΕΚ 1554 τεύχ. Β’).
2. Επισημαίνεται ότι κατά την αντιπυρική περίοδο η καύση αγροτικών εκτάσεων επιτρέπεται μόνο μετά από άδεια που εκδίδεται από την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία, λαμβάνοντας υπόψη τον προβλεπόμενο δείκτη επικινδυνότητας και την τήρηση των απαιτούμενων μέτρων που προβλέπονται στην Πυροσβεστική Διάταξη.
3. Ο δείκτης επικινδυνότητας προσδιορίζεται από τον ημερήσιο χάρτη πρόβλεψης κινδύνου πυρκαγιάς που εκδίδεται από τη Γενική Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΟΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΔΥΝΟ ΤΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
1. Η ενημέρωση του κοινού για τη λήψη μέτρων προστασίας από κινδύνους που προέρχονται από δασικές πυρκαγιές, για την προστασία των δασών και του φυσικού περιβάλλοντος καθώς και για την πυροπροστασία του, γίνεται σε κεντρικό επίπεδο από την Γ.Γ.Π.Π.
2. Περαιτέρω ενημέρωση αποτελεί υποχρέωση της Δασικής και Πυροσβεστικής Υπηρεσίας καθώς και της Πολιτικής Προστασίας.
ΕΚΔΟΣΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΧΑΡΤΗ ΠΡΟΒΛΕΨΗΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ
1. Η έκδοση του ημερήσιου χάρτη πρόβλεψης κινδύνου πυρκαγιάς, ως μέτρο συμβάλει στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών μέσω της ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού και της άμεσης λήψης πρόσθετων μέτρων πρόληψης, στις περιοχές στις οποίες προβλέπεται υψηλός κίνδυνος.
2. Η παροχή μετεωρολογικών δεδομένων και προγνώσεων για την έκδοση του χάρτη πρόβλεψης κινδύνου πυρκαγιάς γίνεται από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία.
3. Επισημαίνεται ότι, με την έκδοση του χάρτη πρόβλεψης κινδύνου πυρκαγιάς σε ημερήσια βάση, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, έχει ως στόχο να υποδείξει στους φορείς που εμπλέκονται στην αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών, τις περιοχές που για το επόμενο 24ωρο, η αθροιστική επικινδυνότητα εκδήλωσης και εξάπλωσης πυρκαγιάς, ως αποτέλεσμα της παρουσίας και δράσης φυσικών και ανθρωπογενών αιτιών, προβλέπεται να είναι μεγάλη.
4. Οι κατηγορίες κινδύνου διακρίνονται σε πέντε: χαμηλή, μέση, υψηλή, πολύ υψηλή και κατάσταση συναγερμού, βαθμολογούμενες αντίστοιχα με αριθμούς από το 1 έως το 5,(1 χαμηλή, 2 μέση, 3 υψηλή, 4 πολύ υψηλή και 5 κατάσταση συναγερμού).
Μετά την έκδοση του, ο χάρτης αποστέλλεται σε όλους τους αρμόδιους φορείς και ταυτόχρονα αναρτάται στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
1. Κατά την διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δράσεις που αφορούν τη συμμετοχή των εθελοντικών οργανώσεων στην επιτήρηση των δασών για επισήμανση πυρκαγιών, προσδιορίζονται σε:
α. συνεδρίαση του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (ΣΤΟ) του Δήμου, που πραγματοποιείται στην αρχή της αντιπυρικής περιόδου. Οι δράσεις αυτές καθορίζονται από το Πυροσβεστικό Σώμα και γίνονται για λόγους υποστήριξης του έργου του.
β. ανάληψη δράσεων πολιτικής προστασίας προς υποβοήθηση του έργου του Δημάρχου, σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών, που προκαλούνται από δασικές πυρκαγιές.
2. Τονίζεται ότι οι χώροι δράσης των εθελοντικών οργανώσεων, καθορίζονται στην απόφαση ένταξής τους και ότι για να είναι ουσιαστική η προσφορά τους, πρέπει οι δράσεις που αναλαμβάνουν να αποτελούν μέρος των επιχειρησιακών αναγκών που καθορίζονται μέσα από το Συντονιστικό Τοπικό Όργανο.
3. Το γραφείο Πολιτικής Προστασίας σε συνεργασία με την Π.Υ να μεριμνήσει για την εκπαίδευση των εθελοντικών ομάδων σε περιπτώσεις επέμβασης αυτών, στην κατάσβεση πυρκαγιών.
4. Οι εθελοντικές οργανώσεις, πρέπει να είναι ενταγμένες στην Γ.Γ.Π.Π.
5. Το γραφείο Πολιτικής Προστασία είναι υπεύθυνο για τον εξοπλισμό των εθελοντών.