Θα σταθούμε κοντά στην επιχειρηματικότητα που δοκιμάζεται στη δύσκολη συγκυρία επισημαίνει ο δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσος Μαυρίδης.
Ο δήμαρχος Λυκόβρυσης – Πεύκης Τάσος Μαυρίδης, παρευρέθη στο διήμερο σεμινάριο που συνδιοργάνωσε ο Δήμος και το τμήμα Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα «Τα μυστικά του Ψηφιακού Μάρκετινγκ για επιτυχία στο Ιντερνέτ». Ο διάρκεια της έναρξης του σεμιναρίου, δήλωσε ότι το μάρκετινγκ και συγκεκριμένα το ψηφιακό, επιδρά στην καθημερινή ζωή όλων μας, επηρεάζει τη συμπεριφορά όλων των καταναλωτών και αποτελεί ένα ακόμα ισχυρό εργαλείο στα χέρια των διαφημιστών αλλά και των επιχειρήσεων. Επομένως, η διοργάνωση του σεμιναρίου από τον Δήμο θα φανεί ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και χρήσιμη σε ελεύθερους επαγγελματίες, στελέχη επιχειρήσεων και κάθε δημότη που θέλει να εμπλουτίσει τις γνώσεις του, είπε χαρακτηριστικά, ενώ επεσήμανε ότι ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης θα προχωρήσει σε ανάλογες δράσεις προκειμένου να συνδράμει την επιχειρηματικότητα της πόλης αλλά και τους ελεύθερους επαγγελματίες ιδίως σε μία χρονική περίοδο που η πόλη κλυδωνίζεται επί σειρά ετών στο πλαίσιο της ευρύτερης οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα.
Ο κ. Μαυρίδης ευχαρίστησε θερμά τους συνεργάτες του Δήμου για την πολύ επιτυχημένη διοργάνωση και τον εισηγητή κ. Μακρυδάκη, ενώ δήλωσε ότι στο μέλλον θα πραγματοποιηθούν και άλλα παρόμοια σεμινάρια στον ευρύτερο χώρο των διοικητικών και οικονομικών επιστημών. Να επισημάνουμε ότι το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη, ενώ εισηγητής ήταν ο Νεκτάριος Μακρυδάκης, Digital Marketing & e-Business Consultant, PhD Canditate.
Το ψηφιακό μάρκετινγκ στις ελληνικές επιχειρήσεις
Περιορισμένες δαπάνες και σχετικά ελάχιστη εμπειρία σε ενέργειες ψηφιακού μάρκετινγκ είναι δύο εκ των στοιχείων που χαρακτηρίζουν τον χώρο των ελληνικών επιχειρήσεων. Αυτό προκύπτει από την έρευνα “State of Digital Leadership 2014: “Πόσο digital είναι το marketing των επιχειρήσεων στην Ελλάδα σήμερα” που διεξήγαγε η VALUECOM σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ELTRUN) υπό τον καθηγητή Γεώργιο Δουκίδη.
Ειδικότερα, μόλις το 42% των εταιριών θεωρείται σχετικά έμπειρο στο digital marketing, υπό την έννοια ότι εφαρμόζει αντίστοιχες ενέργειες τα τελευταία 6 με 10 χρόνια, ενώ και κατά μέσο όρο δαπανούν μόνο το 18% του συνολικού marketing budget τους στο online κανάλι, με εξαίρεση τον κλάδο των ταξιδιωτικών υπηρεσιών που δαπανά ποσοστό µεγαλύτερο από 85%.
Οι πρωτοπόροι, οι αρχάριοι και οι παραδοσιακοί
Στην έρευνα αποτυπώνονται τρεις κατηγορίες επιχειρήσεων: οι “πρωτοπόροι”, εταιρίες με ηγετική παρουσία στα digital μέσα που αποτελούν μόλις το 16%, οι “αρχάριοι” που κάνουν τώρα τα πρώτα τους ψηφιακά βήματα με 18%, ενώ την πλειοψηφία (66%) αποτελούν οι “παραδοσιακοί”, εταιρίες με καθιερωμένη παρουσία στα digital μέσα.
Η οικονομική κρίση, οι αλλαγές στην αγορά & ψηφιακό μάρκετινγκ
Αφορμή για την έρευνα αποτέλεσαν οι μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στο χώρο της επικοινωνίας. Περισσότερο από κάθε άλλο κλάδο ο χώρος της επικοινωνίας έχει επηρεαστεί από την οικονομική κρίση και τη νέα τεχνολογία.
Στα πλαίσια αυτής μελετήθηκαν τα εργαλεία digital marketing που χρησιμοποιούν οι εταιρείες, η χάραξη ή μη στρατηγικής για το digital marketing, η μέτρηση αποτελεσμάτων των ενεργειών, η χρήση digital platforms για τη μελέτη του ανταγωνισμού και η ανάλυση ή μη των δεδομένων τα οποία συγκεντρώνονται από τις καμπάνιες.
Με κύριους στόχους το brand awareness και το lead generation, ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι το 50% των επιχειρήσεων μετρά το engagement των καταναλωτών προς τα προϊόντα και τη μάρκα τους, ποσοστό που μαρτυρά ότι η αγορά αντιλαμβάνεται όλο και περισσότερο τις τάσεις κι αρχίζει να ανταποκρίνεται σε αυτές. Αυτό αποδεικνύεται και από το 69% των ερωτηθέντων που δηλώνει ότι στο μέλλον θα αυξήσει τις δαπάνες του σε digital marketing.
Με δημοφιλέστερα εργαλεία το SEM (70%) και τις ιστοσελίδες (55%) οι μεγάλες επιχειρήσεις αξιοποιούν τις δυνατότητες των digital μέσων με πρώτιστο στόχο την αύξηση των πωλήσεων και την αναγνωρισιμότητα της μάρκας τους.
Στα social media οι “παραδοσιακοί” χρησιμοποιούν τα εργαλεία digital marketing που πιστεύουν ότι είναι πιο διαδεδομένα και “must” να βρίσκονται εκεί με κυρίαρχο το facebook και αυξανόμενη τη δυναμική του twitter.
Από την άλλη πλευρά, οι “ηγέτες” διακρίνονται για τη χρήση του συνόλου των social media και συγκεκριμένα του facebook για εξυπηρέτηση πελατών (customer care). Για άλλη μια φορά στόχος των επιχειρήσεων είναι το engagement (50%) ενώ επίσης σημαντικό είναι το customer care (44%).
Στην έρευνα συμμετείχαν 32 εταιρίες από 11 κλάδους (καλλυντικά, FMCG, λιανεμπόριο, μόδα /αθλητικά, παιχνίδια, σπίτι /τεχνολογία, ταξιδιωτικές υπηρεσίες, τηλεπικοινωνίες, τράπεζες /ασφάλειες, τρόφιμα & ποτά, υγεία), στην πλειοψηφία τους αμιγώς ελληνικές (59%).
Μαθήματα από τους κορυφαίους στο χώρο του Digital Marketing
Η Adobe δημοσίευσε τα αποτελέσματα μιας παγκόσμιας έρευνας που πραγματοποίησε σχετικά με τις ενέργειες εταιριών στο ψηφιακό μάρκετινγκ τους τελευταίους μήνες.
Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 1.000 ερωτηθέντες, ανέλυσε την απόδοση της βελτιστοποίησης (optimization) και της εξατομίκευσης (personalization) στα διαδικτυακά κανάλια που ακολούθησαν οι marketers. Ανεξάρτητα από τον κλάδο τους το 75% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η εξατομίκευση είναι απαραίτητη για τους μακροπρόθεσμους στόχους των εταιριών τους, ωστόσο πολλοί δεν έχουν φτάσει στο σημείο αυτό, λόγω προϋπολογισμών (budget), χρόνου ή ικανοτήτων.
Το βασικό συμπέρασμα που προέκυψε, είναι ότι η βελτιστοποίηση των ενεργειών μάρκετινγκ αποδίδει, αφού οι κορυφαίοι σε απόδοση του συνόλου είχαν πολύ καλύτερα conversion rates (μετατροπή του κοινού σε πελάτες) της τάξεως του 4,5% και άνω, σε αντίθεση με το μέσο όρο που κυμαίνονταν στο 2,6%.
Σύμφωνα με την Adobe, οι κορυφαίοι στο digital marketing προβαίνουν στα εξής:
1. Αποφάσεις κατόπιν δοκιμών
Το 70% των κορυφαίων σε απόδοση (έναντι του 46% των υπολοίπων του δείγματος) κάνουν χρήση δεδομένων και μετρήσεων απόδοσης (performance metrics) για να πραγματοποιήσουν δοκιμές (testing) και να αξιολογήσουν τις στρατηγικές τους, ώστε να λάβουν αποφάσεις για τις μελλοντικές τους ενέργειες.
Οι επιτυχημένες εταιρίες δοκιμάζουν και βελτιστοποιούν συνεχώς χρησιμοποιώντας εργαλεία A/B testing και metrics. Καθορίζουν τους βασικούς δείκτες μέτρησης που τους ενδιαφέρουν με τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων (από τον CEO μέχρι τον υπεύθυνο του marketing), ώστε να μετρήσουν την αποτελεσματικότητα και τα conversions των ενεργειών τους.
Σημειωτέον ότι σύμφωνα με την έρευνα, οι εταιρίες που λαμβάνουν data-driven αποφάσεις αύξησαν τα conversions τους κατά 100%, αναδεικνύοντας έτσι τη σημασία των Big Data.
2. Επένδυση στη βελτιστοποίηση
Οι πιο επιτυχημένες εταιρίες δεν λαμβάνουν αποφάσεις μάρκετινγκ με βάση το ένστικτο όπως γίνονταν παλαιότερα, αλλά βασίζονται σε έρευνα, χειροπιαστές μετρήσεις και νούμερα.
Το κορυφαίο 20% των ερωτηθέντων αφιερώνουν σημαντικό τμήμα του budget τους για το optimization και είναι κατά 50% πιο πιθανό να δώσουν προτεραιότητα στο optimization και το testing, διπλασιάζοντας έτσι τα conversions τους στο 3,6% σε σχέση με αυτούς που δεν το κάνουν.
Η επένδυση στη βελτιστοποίηση (website/social/mobile Analytics, a/b testing, email optimization, κτλ) αποδίδει, αφού αποκομίζοντας πιο πολλά conversions δημιουργούνται επιπλέον έσοδα.
3. Στοχευμένο περιεχόμενο
Οι top 20% της έρευνας είναι 43% πιο πιθανό από τους υπόλοιπους να χρησιμοποιούν μεθόδους για να στοχεύσουν το περιεχόμενό τους (targeted content). Συλλέγοντας δεδομένα για τη συμπεριφορά των χρηστών τους μπορούν να προσφέρουν personalized content που στοχεύει τις διαφορετικές μερίδες του κοινού (market segments).
Οι ιστοσελίδες συνίσταται να είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία στους επισκέπτες, καθώς και να χρησιμοποιούνται εργαλεία αυτοματοποίησης και συλλογής δεδομένων, όπως κάνει το 83% των συμμετεχόντων της έρευνας για να υποβοηθήσει τη στρατηγική περιεχομένου.
4. Διατμηματική συνεργασία
Οι επιχειρήσεις που είχαν τα καλύτερα conversions χρησιμοποίησαν την αποδοτικότητα των εργασιών τους ως εργαλείο επιτυχίας.
Συγκεκριμένα, οι ηγέτες από το δείγμα της έρευνας εκτιμάται ότι είναι κατά 88% πιο πιθανό να απευθυνθούν και σε άλλα τμήματα της εταιρίας για να επεκτείνουν τις δραστηριότητες βελτιστοποίησης. Επιπλέον, είναι 36% πιο πιθανό να αυτοματοποιούν τις ενέργειές τους και το testing με τη χρήση κάποιου εργαλείου, ώστε να στοχεύεται πιο αποδοτικά το περιεχόμενο στους επιμέρους χρήστες.
Όσοι εφάρμοσαν το μοντέλο της διευρυμένης προσέγγισης του optimization αύξησαν τα conversions από το 2,6% του μέσου όρου στο 4,3%. Με τη συνεργασία των διαφορετικών τμημάτων και ομάδων που απαρτίζουν μια εταιρία εκδημοκρατίζεται η προσπάθεια της βελτιστοποίησης και επιτυγχάνεται μια ευθυγράμμιση των στόχων που κινητοποιεί τους εργαζόμενους και βοηθάει τη σύμπραξη.
5. Αξία στο Mobile
Οι mobile πλατφόρμες που χρησιμοποιούν οι χρήστες αποτελούν προτεραιότητα για το 83% εταιριών με τις καλύτερες αποδόσεις, έναντι του 63% των υπολοίπων της έρευνας. Υιοθετούν μια cross-platform προσέγγιση, ώστε να εξασφαλίζουν ότι οι ενέργειες μάρκετινγκ είναι εξίσου αποδοτικές σε όλα τα μέσα.
Είναι πλέον απαραίτητο για τις εταιρίες να λαμβάνουν υπόψη ότι το κοινό τους βρίσκει από smartphones και tablets, όχι μόνο από PCs, άρα οι ενέργειες του optimization & personalization θα πρέπει να ρυθμίζονται αναλόγως.